Käyttökokemusten hyödyntäminen
Toteutimme ED Designin kanssa tutkimuksen, jossa haastateltiin henkilöitä, joilla on eriasteisia näkövammoja. Esteettömyysopasteilla lisätään yhdenvertaisuutta ja madalletaan mainittuja esteitä.
Tutkimuksesta tekoihin
Haastattelut koostuivat kahdesta osasta. Ensin haastateltavien kanssa käytiin yleisellä tasolla läpi tilassa liikkumista ja opasteiden yksityiskohtia. Seuraavaksi haastateltavien kanssa käytiin tutustumassa paikan päällä kohteeseen ja huomiot kirjattiin raporttiin, jota hyödynnetään esteettömyysopasteiden kehitystyössä.
Kohteet
Haastateltavat ehdottivat kohteita, joissa käytiin tutustumiskäynnillä. Vierailimme Kauppatorin Monitorissa* sekä kauppakeskus Myllyssä Raisiossa.
*Kauppatorin Monitori on syksyllä avattu Turun kaupungin ja Kelan yhteinen keskitetty asiakaspalvelu, jonka suunnittelussa näkövammaiset olivat olleet mukana. Haastateltaville ei tässä vaiheessa kerrottu, että Logoa oli toteuttanut kyseisen kohteen opasteet, jolloin varmistimme objektiivisen palautteen.